تحقیقات بازار: راهنما و الگو
“تحقیقات بازار می تواند به سوالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ دهد. اما اگر از من بپرسید، می گویم محققان بازار چندین حوزه از بازار را بررسی می کنند و ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها برای ترسیم تصویری دقیق از چشم انداز کسب و کار طول بکشد. با این حال، تحقیق در مورد یکی از آن زمینه ها می تواند شما را نسبت به اینکه چه کسانی هستند و چگونه می توانید ارزشی را ارائه دهید که در حال حاضر هیچ کسب و کار دیگری به آنها ارائه نمی دهد بصری تر کند.
چگونه این موارد را در نظر بگیرید؟ به کمک دو مورد:
- رقبای شما دارای افراد باتجربه در صنعت و پایگاه مشتری هستند. این امکان وجود دارد که منابع فوری شما از بسیاری جهات با منابع فوری رقبای شما برابر باشد. جستجوی حجم نمونه بزرگتر برای پاسخ می تواند پاسخ بهتری را ارائه دهد.
- مشتریان شما نگرشهای کل بازار را نشان نمیدهند، بلکه نشاندهنده نگرشهای بخشی از بازار هستند که قبلاً به سمت برند شما کشیده شده است. بازار خدمات تحقیقات بازار به سرعت در حال رشد است که نشاندهنده علاقه شدید به تحقیقات بازار است.
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleچرا تحقیقات بازار انجام دهید؟
تحقیقات بازار به شما این امکان را می دهد که خریدار خود را در جایی که هستند ملاقات کنید. همانطور که دنیای ما پر سر و صداتر می شود و توجه ما را بیشتر می طلبد، این امر بسیار ارزشمند است.
با درک مشکلات خریدار، نکات دردناک و راه حل های مورد نظر، می توانید به درستی عمل کنید. محصول یا خدمات خود را طوری بسازید که به طور طبیعی برای آنها جذاب باشد.
تحقیقات بازار همچنین بینشی در مورد موارد زیر ارائه می دهد:
- جایی که مخاطبان هدف و مشتریان فعلی شما تحقیقات محصول یا خدمات خود را انجام می دهند.
- صنعت شما و از نظر خریدار شما چه کسی بازار شما را تشکیل میدهد
- چه چالشهایی بر خریدها و تبدیلها در بین مخاطبان هدف شما تأثیر میگذارد
- نگرشهای مصرفکننده در مورد یک موضوع، محصول یا نام تجاری خاص
- آیا تقاضا برای طرحهای تجاری که در حال سرمایهگذاری هستید وجود دارد.
- در نیازهای مشتری بدون توجه یا برآورده نشده که می تواند به فرصت فروش تبدیل شود
- نگرش در مورد قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات خاص
در نهایت، تحقیقات بازار به شما امکان می دهد اطلاعاتی را از حجم نمونه بیشتری از مخاطبان هدف خود به دست آورید، سوگیری ها و فرضیات را حذف کنید تا بتوانید به هدف اصلی خود برسید. در نتیجه، شما می توانید تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.
تحقیقات اولیه در مقابل تحقیقات ثانویه
برای اینکه به شما ایده ای در مورد اینکه چگونه تحقیقات بازار می تواند گسترده باشد، در نظر بگیرید که ماهیت آن می تواند کیفی یا کمی باشد. بسته به مطالعاتی که انجام می دهید و آنچه می خواهید در مورد صنعت خود بیاموزید.
تحقیق کیفی مربوط به افکار عمومی است و بررسی می کند که بازار چه احساسی نسبت به محصولات موجود در آن بازار دارد.
تحقیقات کمی با داده ها مرتبط است و به دنبال روندهای مرتبط در اطلاعات است. که از سوابق عمومی جمعآوری شده است. با این حال، دو نوع اصلی تحقیقات بازار وجود دارد که کسبوکار شما میتواند برای جمعآوری اطلاعات عملی در مورد محصولات شما انجام دهد: تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه.
تحقیقات اولیه
تحقیقات اولیه به دنبال اطلاعات دست اول در مورد بازار شما و مشتریان در بازار شما است. هنگام تقسیمبندی بازار و ایجاد شخصیتهای خریدار مفید است.
تحقیقات اولیه بازار معمولاً در یکی از این دو لیست قرار میگیرد:
- تحقیقات اولیه اکتشافی: این نوع تحقیقات اولیه بازار معمولاً به عنوان اولین گام انجام میشود. هر تحقیق خاصی انجام شده است و ممکن است شامل مصاحبه های باز یا نظرسنجی با تعداد کمی از افراد باشد.
- تحقیقات اولیه خاص: این نوع تحقیق اغلب به دنبال تحقیقات اکتشافی است. در تحقیقات خاص، شما بخش کوچکتر یا دقیق تری از مخاطبان خود را انتخاب می کنید و سؤالاتی را با هدف حل یک مشکل مشکوک مطرح می کنید.
تحقیقات ثانویه
تحقیقات ثانویه تمام داده ها و سوابق عمومی است که برای نتیجه گیری از آنها در اختیار دارید (مثلاً گزارش های روند، بازار).
آمار، محتوای صنعت، و داده های فروش که قبلاً در مورد کسب و کار خود دارید. تحقیقات ثانویه به ویژه برای تجزیه و تحلیل رقبای شما مفید است.
لیست های اصلی تحقیقات بازار ثانویه شما شامل موارد زیر است:
- منابع عمومی: این منابع اولین و در دسترس ترین لایه مواد شما هنگام انجام تحقیقات بازار ثانویه هستند. اغلب برای یافتن و بررسی رایگان هستند – مانند آمارهای دولتی
- منابع داخلی: این اطلاعات بازاری است که سازمان شما از قبل دارد مانند میانگین درآمد هر فروش، نرخ حفظ مشتری و سایر دادههای تاریخی که میتواند به شما در نتیجهگیری در مورد نیازهای خریدار کمک کند.
انواع تحقیقات بازار
1. مصاحبه ها
مصاحبه ها امکان گفتگوهای رو در رو را فراهم می کند. می تواند یک جریان طبیعی مکالمه را فراهم کند. مصاحبه شوندگان شما می توانند به سوالاتی درباره خودشان پاسخ دهند تا به شما در طراحی شخصیت خریدار و شکل دادن کل استراتژی بازاریابی خود کمک کنند.
2. گروههای کانونی
گروههای کانونی تعداد انگشت شماری از افراد با دقت انتخاب شده را در اختیار شما قرار میدهند که میتوانند محصول شما را آزمایش کنند و بازخورد ارائه کنند. این نوع تحقیقات بازار می تواند به شما ایده هایی برای تمایز محصول بدهد.
3. تحقیق استفاده از محصول/خدمت
تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات بینشی در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما ارائه می دهد. این نوع تحقیقات بازار همچنین به شما ایده ای از قابلیت استفاده محصول یا خدمات برای مخاطبان هدف شما می دهد.
4. تحقیقات مبتنی بر مشاهده
تحقیقات مبتنی بر مشاهده به شما این امکان را می دهد که به تماشای روشهایی که اعضای مخاطب هدف شما از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند، بنشینیدو ببینید چه چیزی از نظر UX خوب عمل میکند و کدام جنبههای آن را میتوان بهبود بخشید.
5. تحقیقات شخصی از خریدار
تحقیقات شخصی از خریدار به شما نگاهی واقع بینانه می دهد که چه کسی مخاطب هدف شما را تشکیل می دهد، چالش های آنها چیست، چرا محصول یا خدمات شما را می خواهند، و به چه چیزی از کسب و کار یا برند شما نیاز دارند.
6. تحقیقات تقسیمبندی بازار
تحقیقات تقسیمبندی بازار به شما این امکان را میدهد که مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای خاص و تعیینکننده در گروهها (یا بخشهای) مختلف دستهبندی کنید. به این ترتیب، شما می توانید راه های موثر برای رفع نیازهای خود را تعیین کنید.
7. تحقیقات قیمت گذاری
تحقیقات قیمت گذاری به شما کمک می کند استراتژی قیمت گذاری خود را تعریف کنید. این به شما ایده می دهد که محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما برای چه چیزی به فروش می رسند و مخاطبان هدف شما مایل به پرداخت هستند.
8. تجزیه و تحلیل رقابتی
تجزیه و تحلیل رقابتی به شما درک عمیقی از رقابت در بازار و صنعت خود می دهد. شما می توانید در مورد آنچه در صنعت شما به خوبی انجام می شود و چگونه می توانید خود را از رقبا جدا کنید یاد بگیرید.
9. تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری
تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری به شما نگاهی میاندازد که چگونه میتوانید مشتریان فعلی را برای کسب و کار بیشتر بازگردانید و چه چیزی آنها را برای انجام این کار تشویق میکند (به عنوان مثال، برنامههای وفاداری، پاداشها، خدمات قابل توجه به مشتریان).
10.تحقیقات آگاهی از برند
تحقیقات آگاهی از برند به شما می گوید که مخاطبان هدف شما در مورد برند شما چه می دانند و از آن می شناسند. این به شما در مورد ارتباطی که مردم هنگام فکر کردن به کسب و کار شما ایجاد می کنند، می گوید.
11. تحقیقات کمپین
تحقیقات کمپین مستلزم بررسی کمپین های گذشته شما و تجزیه و تحلیل موفقیت آنها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی شما است. هدف استفاده از این آموخته ها برای اطلاع رسانی کمپین های آینده است.
نحوه انجام تحقیقات بازار
1. شخصیت خریدار خود را تعریف کنید.
شما باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند و مشتریان در صنعت شما چگونه برای خرید تصمیم می گیرند. این جایی است که شخصیت های خریدار شما مفید هستند. شخصیتهای خریدار – که گاهی به عنوان شخصیتهای بازاریابی شناخته میشوند – نمایشهای تخیلی و تعمیمیافته از مشتریان ایدهآل شما هستند. از یک ابزار رایگان برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید که کل شرکت شما میتواند از آن برای بازاریابی، فروش و خدمات بهتر استفاده کند.
“برخی از ویژگی های کلیدی که باید مشتاق باشید آنها را در شخصیت خریدار خود بگنجانید عبارتند از:
- سن
- جنسیت
- موقعیت
- عناوین شغلی
- اندازه خانواده
- درآمد
- چالش های اصلی
“ایده این است که از شخصیت(های) خود به عنوان دستورالعملی برای نحوه دسترسی موثر و یادگیری در مورد اعضای واقعی مخاطب در صنعت خود استفاده کنید. در صورت امکان، شخصیت های جدید را با داده های مشخص از مخاطبان موجود خود تقویت کنید. به عنوان مثال، می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی برای نظارت بر ترافیک وبسایت و کشف جزئیات کلیدی، مانند مکان بازدیدکنندگان، نوع دستگاههایی که استفاده میکنند، از طریق منابع ترافیکی خاصی که در صفحات وب شما وارد شدهاند و موارد دیگر کشف کنید.این الگوهای رایگان و همچنین این ابزار مفید را بیرون بیاورید.”
2. یک گروه پرسونا را برای تعامل شناسایی کنید.
“اکنون که می دانید شخصیت های خریدار شما چه کسانی هستند، از این اطلاعات برای کمک به شناسایی گروهی برای مشارکت در انجام تحقیقات بازار خود استفاده کنید. این باید نمونه ای نماینده از مشتریان هدف شما باشد تا بتوانید ویژگی ها، چالش های واقعی آنها را بهتر درک کنید. و عادات خرید. نحوه شناسایی افراد مناسب برای مشارکت در تحقیقات بازار هنگام انتخاب افرادی که برای تحقیقات بازار خود شرکت کنید، باید
- 10 شرکت کننده به ازای هر شخصیت خریدار را هدف قرار دهید. توصیه میکنم هر بار روی یک شخصیت تمرکز کنید.
- افرادی را انتخاب کنید که اخیراً با شما تعامل داشتهاند. روی رفتارهای شش ماه گذشته (یا تا یک سال) تمرکز کنید.
- ترکیبی از شرکت کنندگان را جمع آوری کنید. افرادی را استخدام کنید که محصول شما را خریداری کرده اند، محصول رقیب را خریداری کرده اند و تصمیم گرفته اند که اصلا چیزی نخرند.
- مشوقی ارائه دهید. به کسی انگیزه دهید که 30 تا 45 دقیقه برای شما و مطالعه شما صرف کند. شما میتوانید با دادن دسترسی انحصاری به محتوا به شرکتکنندگان بهصورت رایگان پاداش دهید.
3. سوالات تحقیقی را برای شرکت کنندگان تحقیقات بازار خود آماده کنید.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از مکالمات خود می برید این است که آماده باشید.
همیشه باید یک راهنمای بحث ایجاد کنید تا مطمئن شوید که از زمان خود عاقلانه استفاده می کنید. راهنمای بحث شما باید در قالب طرح کلی، با تخصیص زمان و سؤالات باز برای هر بخش باشد.
صبر کنید، همه سوالات باز؟
بله – این یک قانون طلایی تحقیقات بازار است. شما هرگز نمی خواهید با پرسیدن سؤالات بله و خیر «شاهد را رهبری کنید»، زیرا این شما را در معرض خطر تغییر ناخواسته افکار آنها با رهبری فرضیه خود قرار می دهد.
پرسیدن سؤالات باز به شما کمک می کند از پاسخ های تک کلمه ای (که چندان برای شما مفید نیستند) اجتناب کنید.
نمونه طرح کلی یک نظرسنجی 30 دقیقه ای:
در این قسمت یک طرح کلی برای یک نظرسنجی 30 دقیقه ای برای یک خریدار B2B آورده شده است.
اطلاعات پس زمینه (5 دقیقه)
از خریدار بخواهید کمی اطلاعات پیش زمینه (عنوان، مدت زمانی که در شرکت بوده و غیره) به شما بدهد. سپس، یک سوال سرگرم کننده/آسان بپرسید تا همه چیز را آماده کنید (اولین کنسرت، رستوران مورد علاقه در شهر و غیره).
اینجا چند سوال پیش زمینه کلیدی وجود دارد که باید از مخاطبان هدف خود بپرسید:
- نحوه ساختار تیم خود را شرح دهید.
- در مورد مسئولیت های شغلی شخصی خود بگویید.
- اهداف تیم چیست و چگونه آنها را اندازه گیری می کنید؟
- بزرگترین چالش شما در سال گذشته چه بوده است؟
اکنون، برای تأیید خرید خاص یا تعاملی که آنها انجام دادهاند که منجر به گنجاندن آنها در مطالعه شده است، تغییر ایجاد کنید.
سه مرحله بعدی سفر خریدار به طور خاص بر روی آن خرید متمرکز خواهد شد.
آگاهی (5 دقیقه)
در اینجا، میخواهید بفهمید که چگونه آنها ابتدا متوجه شدند که مشکلی دارند که باید حل شود بدون اینکه وارد این موضوع شوید که آیا هنوز در مورد برند شما میدانند یا نه.
- به زمانی فکر کنید که برای اولین بار متوجه شدید که به یک [دسته محصول/سرویس را نام ببرید، اما نه به طور خاص]. در آن زمان با چه چالش هایی روبرو بودید؟
- از کجا می دانستید که چیزی در این دسته می تواند به شما کمک کند؟
- چقدر با گزینه های مختلف موجود در بازار آشنا بودید؟
بررسی (10 دقیقه)
اکنون میخواهید در مورد چگونگی و مکانهایی که خریدار درباره راهحلهای بالقوه تحقیق کرده است، بسیار دقیق باشید. برای درخواست جزئیات بیشتر برنامه ریزی کنید تا مداخله کنید.
- اولین کاری که برای تحقیق در مورد راه حل های بالقوه انجام دادید چه بود؟ این منبع چقدر مفید بود؟
- برای یافتن اطلاعات بیشتر کجا رفتید؟
اگر آنها به صورت ارگانیک مطرح نشدند، در مورد موتورهای جستجو، وب سایت های بازدید شده، افراد مورد مشاوره و غیره سوال کنید. در صورت لزوم با برخی از سوالات زیر بررسی کنید:
- چگونه آن منبع را پیدا کردید؟
- چگونه از وب سایت های فروشنده استفاده کردید؟
- به طور خاص چه کلماتی را در گوگل جستجو کردید؟
- چقدر مفید بود؟ چگونه می تواند بهتر باشد؟
- چه کسی بیشترین (و کمترین) اطلاعات مفید را ارائه کرد؟ این چه شکلی بود؟
- در مورد تجربیات خود با فروشندگان هر فروشنده به من بگویید.
تصمیم گیری (10 دقیقه)
- کدام یک از منابعی که در بالا توضیح دادید بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری شما داشته است؟
- در صورت وجود، چه معیارهایی را برای مقایسه گزینه ها تعیین کردید؟
- چه فروشندگانی به فهرست کوتاه راه یافتند و هر کدام چه مزایا و معایبی داشتند؟
- چه کسی دیگری در تصمیم نهایی دخیل بود؟ هر کدام از این افراد چه نقشی داشتند؟
- چه عواملی در نهایت بر تصمیم خرید نهایی شما تأثیر گذاشت؟
بسته شدن
در این قسمت، می خواهید جمع بندی کنید و بفهمید چه چیزی می تواند برای خریدار بهتر باشد.
- از آنها بپرسید که روند خرید ایده آل آنها چگونه خواهد بود. چه تفاوتی با آنچه آنها تجربه کرده اند خواهد بود؟
- برای سوالات بیشتر در مورد آنها زمان بگذارید.
- فراموش نکنید که از آنها برای وقت خود تشکر کنید و آدرس آنها را برای ارسال یادداشت تشکر یا تشویقی تأیید کنید.
4. رقبای اصلی خود را فهرست کنید.
رقبای اصلی خود را فهرست کنید – به خاطر داشته باشید که فهرست کردن رقابت همیشه به سادگی شرکت X در مقابل شرکت Y نیست.
گاهی اوقات، یک بخش از یک شرکت ممکن است با محصول یا خدمات اصلی شما رقابت کند، حتی اگر نام تجاری آن شرکت در زمینه دیگری تلاش بیشتری کند.
به عنوان مثال، اپل به خاطر لپتاپها و دستگاههای تلفن همراه خود شناخته شده است، اما Apple Music بر سر سرویس پخش موسیقی خود با Spotify رقابت میکند.
از نقطه نظر محتوا، ممکن است با یک وبلاگ، کانال یوتیوب یا انتشارات مشابه برای بازدیدکنندگان وب سایت ورودی رقابت کنید – حتی اگر محصولات آنها اصلاً با محصولات شما همپوشانی نداشته باشند.
به عنوان مثال، یک شرکت خمیردندان ممکن است با مجلاتی مانند Health.com یا Prevention در برخی موضوعات وبلاگ مرتبط با سلامت و بهداشت رقابت کند، حتی اگر مجلات در واقع محصولات مراقبت از دهان را به فروش نرسانند.
شناسایی رقبای صنعت
برای شناسایی رقبایی که محصولات یا خدمات آنها با شما همپوشانی دارد، مشخص کنید که کدام صنعت یا صنایع را دنبال می کنید.
با استفاده از عباراتی مانند آموزش، ساخت و ساز، رسانه و سرگرمی، غذا، از سطح بالا شروع کنید
خدمات، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، خدمات مالی، مخابرات و کشاورزی.
شما می توانید لیست خود را به روش های زیر بسازید:
- یک چهارم صنعت خود را در G2 Crowd مرور کنید. G2 Crowd رتبهبندیهای کاربران و دادههای اجتماعی را برای ایجاد «ربعهایی» جمعآوری میکند، جایی که میتوانید شرکتها را بهعنوان مدعی، رهبران، جایگاهها و عملکردهای بالا در صنایع مربوطه خود ببینید.
- دانلود گزارش بازار شرکتهایی مانند Forrester و Gartner: هر سال پیشبینیهای بازار آزاد و دروازهای را برای فروشندگانی که در صنعت خود پیشرو هستند، ارائه میکنند.
- جستجو با استفاده از رسانه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی دایرکتوری های شرکت های بزرگی را می سازند. برای مثال، در لینکدین، نوار جستجو را انتخاب کنید و نام صنعتی را که دنبال می کنید وارد کنید. سپس، در قسمت «بیشتر»، «شرکتها» را انتخاب کنید تا نتایج خود را محدود کنید.
شناسایی محتوای رقبا
موتورهای جستجو بهترین دوستان شما در این زمینه از تحقیقات بازار ثانویه هستند.
برای یافتن نشریات آنلاینی که با آنها رقابت می کنید، اصطلاح صنعتی فراگیر را که در بخش بالا شناسایی کردید، انتخاب کنید و تعداد انگشت شماری از اصطلاحات صنعتی خاص تر را که شرکت شما با آنها شناسایی می کند، ارائه دهید.
به عنوان مثال، یک کسب و کار پذیرایی معمولاً ممکن است یک شرکت «خدمات غذایی» باشد، اما خود را فروشنده ای در «کترینگ رویدادها»، «کترینگ کیترینگ» یا «کالاهای پخته شده» نیز بداند. هنگامی که این لیست را دارید، موارد زیر را انجام دهید:
- گوگلش کن هنگام جستجو در گوگل برای عبارات صنعتی که شرکت شما را توصیف می کنند، ارزش دیدن اینکه کدام وب سایت ها به نمایش در می آیند را دست کم نگیرید. ممکن است ترکیبی از توسعه دهندگان محصول، وبلاگ ها، مجلات و موارد دیگر را بیابید.
- نتایج جستجوی خود را با شخصیت خریدار خود مقایسه کنید. اگر محتوایی که وبسایت منتشر میکند به نظر میرسد چیزی است که شخصیت خریدار شما میخواهد ببیند، یک رقیب بالقوه است و باید به لیست رقبای شما اضافه شود.
5. یافته های خود را خلاصه کنید.
آیا احساس می کنید تحت تأثیر یادداشت هایی که گرفته اید غرق شده اید؟ پیشنهاد میکنیم به دنبال تمهای رایجی باشید که به شما کمک میکند داستانی بسازید و فهرستی از آیتمهای اکشن ایجاد کنید.
برای آسانتر کردن فرآیند، سعی کنید از نرمافزار ارائه مورد علاقه خود برای تهیه گزارش استفاده کنید، زیرا اضافه کردن آن در نقل قول، نمودار یا کلیپهای تماس را آسان میکند.
به راحتی می توانید استعداد خود را اضافه کنید، اما طرح کلی زیر به شما کمک می کند خلاصه ای واضح بسازید:
- زمینه: اهداف شما و چرایی انجام این مطالعه.
- شرکت کنندگان: با چه کسی صحبت کردید. یک جدول به خوبی کار می کند، بنابراین می توانید گروه ها را بر اساس شخصیت و مشتری / مشتری بالقوه تقسیم کنید.
- خلاصه اجرایی: جالب ترین چیزهایی که یاد گرفتید چه بود؟ در مورد آن چه برنامه ای دارید؟
- آگاهی: محرک های رایجی را که باعث می شود فرد وارد ارزیابی شود را توصیف کنید. (نقل قول ها می توانند بسیار قدرتمند باشند.)
- توجه: موضوعات اصلی را که کشف کردید، و همچنین منابع دقیقی را که خریداران هنگام ارزیابی خود استفاده می کنند، ارائه دهید.
- تصمیم: با گنجاندن افراد در مرکز نفوذ و هر ویژگی محصول یا اطلاعاتی که میتواند باعث ایجاد یا شکست معامله شود، تصویری از نحوه واقعی تصمیمگیری را ترسیم کنید.
- برنامه اقدام: تجزیه و تحلیل شما احتمالاً چند کمپین را نشان می دهد که می توانید برای نشان دادن نام تجاری خود در جلوی خریداران زودتر و/یا به طور مؤثرتری اجرا کنید. فهرست اولویتها، جدول زمانی و تأثیری که بر کسبوکارتان خواهد داشت، ارائه دهید.
الگوی گزارش تحقیقات بازار
در یک کیت تحقیقات بازار، تعدادی اطلاعات حیاتی برای موفقیت کسب و کار شما وجود دارد. بیایید نگاهی به این عناصر بیندازیم.
1. الگوی تجزیه و تحلیل پنج نیرو
از مدل پنج نیروی پورتر برای درک یک صنعت با تجزیه و تحلیل پنج معیار مختلف و میزان قدرت، تهدید یا رقابت در هر حوزه استفاده کنید – در اینجا پنج معیار آورده شده است:
- رقابتی
- تهدید تازه واردها
- تهدید جایگزینی
- قدرت خریدار
- نیروی تامین کننده
2. الگوی تحلیل SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها) به نقاط قوت و ضعف داخلی شما و فرصت ها و تهدیدهای خارجی شما در بازار می پردازد.
تجزیه و تحلیل SWOT حوزههای مستقیم فرصتهایی را که شرکت شما میتواند ادامه دهد، ایجاد کند، روی آن تمرکز کند و برای غلبه بر آنها تلاش کند، برجسته میکند.
3. الگوی بررسی بازار
نظرسنجیهای بازار به شما کمک میکند اطلاعات مهمی در مورد شخصیتهای خریدار، مخاطبان هدف، مشتریان فعلی، بازار و رقابت خود کشف کنید.
نظرسنجی ها باید شامل انواع مختلفی از سوالات مانند چند گزینه ای، رتبه بندی و پاسخ های باز باشد.
در اینجا چند دسته از سؤالاتی وجود دارد که باید از طریق نظرسنجی بپرسید:
- سوالات دموگرافیک
- سوالات تجاری
- سوالات رقیب
- سوالات مربوط به صنعت
- سوالات برند
- سوالات محصول
4. الگوی گروه کانونی
گروه های کانونی فرصتی برای جمع آوری داده های عمیق و کیفی از مشتریان واقعی یا اعضای مخاطب هدف شما هستند. شما باید از شرکت کنندگان گروه تمرکز خود بپرسید.
در حین انجام این کار، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- برای تعداد سوالاتی که میپرسید محدودیتی تعیین کنید (در نهایت، آنها بدون پایان هستند).
- یک نمونه اولیه یا نمایشی در اختیار شرکتکنندگان قرار دهید.
- در مورد قیمت شما چه احساسی دارند.
- از شرکت کنندگان در مورد رقابت خود بپرسید.
- در پایان جلسه برای نظرات، سؤالات یا نگرانی های نهایی به شرکت کنندگان زمان ارائه دهید.
برای رشد بهتر تحقیقات بازار انجام دهید.
تحقیقات بازار انجام دهید. می تواند یک تجربه بسیار چشم نواز باشد. حتی اگر فکر میکنید خریداران خود را به خوبی میشناسید، تکمیل مطالعه احتمالاً کانالها و نکات پیامرسانی جدیدی را برای کمک به بهبود تعاملات شما آشکار میکند.
دیدگاهتان را بنویسید