تبلیغات سنتی چیست؟
برخلاف تبلیغات دیجیتال که از رسانههای مبتنی بر اینترنت یعنی شبکههای اجتماعی، و پیامرسانهای آنلاین استفاده میکند؛ تبلیغات سنتی، شامل بهکارگیری رسانههای چاپی، رادیو، تلویزیون و تبلیغات محیطی شده و قدمتی طولانی دارد. این نوع تبلیغات هنوز هم باوجود پیشرفت تکنولوژی و ظهور تبلیغات دیجیتال، کارایی و تأثیر زیادی در میزان فروش دارد. آکادمی سمانه به نواز قصد دارد در مورد نحوه تبلیغ سنتی و تفاوت آن با تبلیغ دیجیتال، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleتبلیغات سنتی چیست؟
تبلیغات سنتی، قبل از ظهور اینترنت و رسانههای دیجیتال، معمولاً از طریق رسانههای جمعی مانند روزنامهها، مجلات، تلویزیون، رادیو، بیلبورد و تبلیغات مستقیم مانند پوستر و کاتالوگ انجام میشد.
تبلیغ سنتی اغلب بهصورت یکطرفه است و مخاطبان تنها پیام را دریافت کرده و امکان تعامل چندانی با آن ندارند. البته در این روش تبلیغاتی، کنترل بیشتری بر روی محتوای موردنظر وجود داشته و صاحبان کسبوکارها میتوانند پیام خود را بهصورت دقیقتری به مخاطبان منتقل کنند.
ویژگیهای تبلیغات سنتی
این روش تبلیغاتی، قبل از دنیای دیجیتال وجود داشته و هنوز هم در بسیاری از کسبوکارهای بزرگ و کوچک دنیا مورداستفاده قرار میگیرد؛ چراکه همچنان به خاطر ویژگیهای خود، تأثیرگذار است. برخی از این ویژگیها، عبارتاند از:
- آشنایی مخاطبان: تبلیغات به روش سنتی، برای مردم آشنا و قابلفهم است.
- دسترسی گسترده: حتی در مناطقی که اینترنت و رسانههای دیجیتالی بهدرستی پوشش ندارند هم تبلیغ سنتی میتواند به مخاطبان گستردهای دسترسی داشته باشد. همچنین مخاطبانی که از شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند را نیز پوشش میدهد.
- اعتبار بیشتر: در برخی موارد ممکن است مخاطبان به دلیل ارتباط مستقیم و خارج از دنیای مجازی در این شیوه تبلیغاتی، پیامهای شمارا جدیتر بگیرند.
- ارتباط احساسی: این تبلیغات، با شیوههای خاص خود در ایجاد ارتباط احساسی با مخاطبان، مؤثر است.
- اثرات طولانیمدت: شیوههای تبلیغاتی سنتی معمولاً اثرات طولانیمدتی بر مخاطبان داشته و درنتیجه آگاهی از برند و میزان سود را تقویت میکنند.
- امکان تعامل با مخاطبان محلی: گرچه میزان تعامل در این روش تبلیغاتی، محدودتر از تبلیغات دیجیتال است؛ اما امکان ایجاد ارتباط با مخاطبان محلی در آن، بسیار بیشتر و تأثیرگذاری بالایی دارد.
- تمرکز بر پیام اصلی: این روش تبلیغاتی معمولاً تمرکز بیشتری بر پیام اصلی محصول یا خدمات برند دارند.
- هزینه بالا: استفاده از بعضی ابزارهای تبلیغاتی سنتی، نیاز بهصرف هزینه بیشتری دارد.
- محدودیت زمانی: بعضی از روشهای تبلیغاتی سنتی معمولاً در زمانهای محدودی پخش و ارائهشده و جذب مخاطب در آن بازه زمانی، اهمیت ویژهای دارد.
روشهای تبلیغات سنتی
روشهای مرسوم در تبلیغات به روش سنتی، عبارتاند از:
1- تبلیغات در فضای باز
تبلیغ سنتی در فضای باز، انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای ویژگیهای خاص خود هستند و شما میتوانید بر اساس بودجه و نوع کسبوکار خود، از یک یا چند مورد از آنها استفاده کنید. این تبلیغات، عبارتاند از:
- بیلبوردها: بیلبوردها از رایجترین انواع تبلیغات در فضای باز هستند. این تبلیغات معمولاً در مکانهای پرتردد مانند کنار خیابانها، بزرگراهها، ایستگاههای اتوبوس و مترو، نصبشده و توجه عابران پیاده و رانندگان را به خود جلب میکند.
- تابلوهای تبلیغاتی: استفاده از انواع تابلوهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از شیوههای تبلیغات در فضای باز است. این تابلوها معمولاً در مکانهای تجاری مانند مراکز خرید، فروشگاهها و هایپرمارکتها، نصب میشوند.
- تبلیغات روی وسایل نقلیه: این تبلیغات معمولاً روی اتوبوسها، تاکسیها، کامیونها و واگنهای مترو، نصب میشوند.
- تبلیغات با نورپردازی: از نورپردازی نیز میتوان به روشهای زیر برای جلبتوجه مخاطبان استفاده کرد:
_ نورپردازی نقطهای: در این روش، نور بهصورت نقطهای بر روی یک المان تبلیغاتی یا تصویر متمرکزشده و از نور برای برجسته کردن یک ویژگی خاص یا ایجاد جلوهای سهبعدی استفاده میشود.
_ نورپردازی خطی: برای اجرای این روش، نور بهصورت خطی بر روی تصویر یا منطقهای خاص متمرکزشده و میتواند برای ایجاد جلوه بصری جذاب یا جلبتوجه مخاطبان به منطقهای خاص، استفاده شود.
_ نورپردازی محیطی: نورپردازی میتواند برای برجسته کردن انواع بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغ روی نمای ساختمانها یا حتی محصولات و خدمات داخل فروشگاهها، استفاده شود.
تبلیغات در فضای باز میتواند برای مدت طولانی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد؛ اما چندان تمرکزی بر مخاطبان هدف، نداشته و ممکن است پیام آن به همه مخاطبان هدف نرسد. اگر هدف تبلیغات، افزایش آگاهی از برند و ایجاد ارتباط اولیه با مخاطبان است، تبلیغات در فضای باز میتواند گزینه مناسبی باشد.
2- تبلیغات بر روی کاغذ
این شیوه سنتی، از طریق رسانههای چاپی مانند روزنامهها، مجلات، کاتالوگها و بروشورها انجام میشود. این نوع تبلیغات، به دلیل هزینه نسبتاً پایین و قابلیت دسترسی آسان و گسترده، همچنان از محبوبترین روشهای تبلیغاتی سنتی است و انواع آن، عبارتاند از:
- آگهیهای تبلیغاتی در روزنامهها: آگهیهای تبلیغاتی، از رایجترین انواع تبلیغات روی کاغذ است. این تبلیغات معمولاً در روزنامههای محلی و سراسری، بسته به نوع کسبوکارها منتشر میشوند.
- آگهیهای تبلیغاتی در مجلات: این تبلیغات معمولاً در مجلات تخصصی یا عمومی منتشرشده و کسبوکارها بر اساس نوع فعالیت خود، مجلات مرتبط را برای دادن تبلیغات، انتخاب میکنند.
- تبلیغات بروشوری: بروشورها شامل یک یا چند برگه کاغذ هستند و معمولاً برای معرفی محصولات یا خدمات جدید استفاده میشوند.
- تبلیغات کاتالوگی: کاتالوگها مجموعهای از تصاویر و اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات هستند و معمولاً برای فروش محصولات یا خدمات استفاده میشوند.
3- تبلیغات در رسانههای جمعی سنتی
از رسانههای جمعی سنتی مانند تلویزیون و رادیو نیز به دلیل دسترسی گسترده و قابلیت هدفمندسازی بیشتر، میتوان برای معرفی محصولات و پیام برند، استفاده کرد انواع تبلیغات در رسانههای جمعی سنتی، عبارتاند از:
- تبلیغات تلویزیونی: تبلیغات تلویزیونی، از رایجترین انواع تبلیغات در رسانههای جمعی سنتی محسوب میشود و تبلیغات شما معمولاً در بین برنامههای تلویزیونی پخش خواهد شد.
- تبلیغات رادیویی: این تبلیغات نیز به همان شیوه تبلیغات تلویزیونی عمل میکند؛ اما به شیوه صوتی.
4- تبلیغات تلفنی
در تبلیغات تلفنی، شما از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک با مخاطبان، ارتباط برقرار میکنید. این نوع تبلیغات به دلیل دسترسی گسترده و قابلیت هدفگیری مخاطبان، از محبوبترین روشهای تبلیغ سنتی است. انواع تبلیغات تلفنی، عبارتاند از:
- بازاریابی تلفنی سرد: در این شیوه تبلیغاتی، با مخاطبانی که قبلاً با آنها تعاملی نداشتهاید، تماس گرفته میشود.
- بازاریابی تلفنی گرم: در این نوع از تبلیغات تلفنی، با مخاطبانی که قبلاً با آنها تعامل داشتهاید، مجدداً تماس میگیرید.
- بازاریابی تلفنی مبتنی بر ساختار خاص: در این شیوه تبلیغات تلفنی، از یک فرم با اطلاعات مشخص، برای تماس با مخاطبان استفاده میشود.
- بازاریابی تلفنی مبتنی بر پیامک: در این شیوه تبلیغاتی، پیغام خود را بهصورت پیامک برای مخاطبان هدف، ارسال میکنید. در این شیوه، برخلاف تماس تلفنی، معمولاً ارتباط یکطرفه است.
5- تبلیغات پستی
تبلیغات پستی از طریق ارسال نامه، کاتالوگ، بروشور و سایر موارد تبلیغاتی به آدرس مخاطبان انجام میشود. این نوع تبلیغات، به دلیل قابلیت هدفمندسازی پیام، هدفگیری مخاطب و ماندگاری، موردتوجه بسیاری از کسبوکارها است. انواع تبلیغات پستی، عبارتاند از:
- تبلیغات مستقیم: در این روش، از قبل اطلاعات تماس مخاطبان هدف، جمعآوری میشود.
- تبلیغات انبوه: در این نوع از تبلیغات پستی، اطلاعات تماس مخاطبان، بهصورت تصادفی انتخاب میشود.
- تبلیغات هدفمند: در این شیوه تبلیغات پستی، اطلاعات تماس مخاطبان، بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، علایق و غیره طبقهبندیشده و بهصورت هدفمند استفاده میشود.
تبلیغات دیجیتال چیست؟
تبلیغات مدرن، از پلتفرمهای دیجیتال استفاده میکند. این روش تبلیغاتی، به شرکتها کمک میکند تا با مخاطبان بیشتری در هر جای دنیا و در هرزمانی، ارتباط برقرار کرده و برند خود را بدون محدودیتهای تبلیغ سنتی، به آنها بشناسانند. ویژگیهای مهم تبلیغات دیجیتال، عبارتاند از:
- هدفمندی: تبلیغات دیجیتال بهصورت هدفمندتری به مخاطبان خاص، نمایش دادهشده و باعث تأثیرگذاری و کارآمدی بیشتر تبلیغات میشود.
- قابلیت اندازهگیری نتایج: تأثیرگذاری تبلیغات دیجیتال را میتوان بهراحتی اندازه گرفت و به این صورت، کارایی استراتژی تبلیغاتی، بهتر ارزیابی میشود.
- قابلیت تنظیم با مخاطب: شرکتها میتوانند بهراحتی، تبلیغات دیجیتال خود را متناسب با نیازهای مخاطبان، تغییر دهند.
- نیاز به تخصص: تبلیغات دیجیتال نیاز به تخصصهای ویژهای مرتبط با دنیای مجازی دارد.
- خطر امنیتی: تبلیغات دیجیتال در معرض خطراتی مانند فیشینگ و هک شدن قرار دارد.
تفاوت تبلیغات سنتی و دیجیتال
تبلیغات سنتی و دیجیتال، بااینکه تقریباً هدف یکسانی را دنبال میکنند؛ ولی دو رویکرد متفاوت برای بازاریابی به شمار میآیند. تفاوتهای کلیدی تبلیغات به روش سنتی و دیجیتال، عبارتاند از:
- تمرکز: تمرکز تبلیغ دیجیتال، بر نیازها و خواستههای مشتریان است؛ درحالیکه تبلیغ سنتی، بیشتر بر معرفی محصولات و خدمات تمرکز دارد.
- هدف: تبلیغ سنتی، برافزایش آگاهی از برند، فروش محصولات یا خدمات و کسب سود، تمرکز دارد؛ ولی تبلیغ دیجیتال، علاوه بر این موارد، بر ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان و وفاداری به برند نیز متمرکز است.
- مخاطب: پیام تبلیغات به روش سنتی، اغلب بهصورت انبوه پخش میشود؛ درحالیکه در تبلیغ دیجیتال، میتوان پیام را بهصورت هدفمندتری برای مخاطبان خاص، پخش کرد.
- محتوا: در تبلیغات به روش سنتی، اغلب از تصاویر و شعارهای ساده استفادهشده و محدودیتهای خاصی با توجه به دنیای پیشرفته امروز دارد؛ اما تبلیغات دیجیتال، میتواند از محتوای خلاقانه و جذابتری متناسب با سلایق و نیازهای روز مردم، استفاده کند.
- کانالهای توزیع: تبلیغ سنتی، از کانالهای توزیع سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات پخش میشود؛ درحالیکه تبلیغ دیجیتال، از کانالهای توزیع دیجیتال مانند وبسایتها، شبکههای اجتماعی و ایمیل استفاده میکند.
- اثربخشی: با توجه به سبک زندگی مدرن مردم، تبلیغ دیجیتال اغلب مؤثرتر از تبلیغ سنتی است؛ زیرا میتواند بهصورت هدفمند برای مخاطبانی خاص، پخش شود و محتوای خلاقانهتری متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان، ارائه دهد.
- هزینه: با توجه به اینکه تبلیغات دیجیتال به تخصص بیشتر و فناوری پیشرفتهتری نیاز دارد، ممکن است گاهی هزینه بالایی نیز در برداشته باشد؛ ولی بهطورکلی، هر دو روش سنتی و دیجیتال بنا بر گستردگی استفاده و ابزارهای انتخابی، میتوانند ارزان یا گران باشند.همچین شما میتوانید برای اجرای تبلیغات دیجیتال خود از آژانس توسعه کسب و کار باران کمک بگیرید
سخن پایانی
سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص تبلیغات سنتی و روشهای اجرای آن، در اختیارتان قرار دهیم. تفاوتهای عمده و کلیدی بین تبلیغ سنتی و دیجیتال را نیز شرح دادیم. امیدواریم با بهکارگیری روشهای مناسب تبلیغاتی، متناسب با نیازهای شرکت و مخاطبان هدف، به نتایج و سود خوبی دستیابید. خوشحال میشویم نظرات و تجربیات خود را با آکادمی سمانه به نواز، به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید