مهارت های مدیریتی
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleمهارت های مدیریتی
برای رهبری موفقیت آمیز یک تیم و تبدیل شدن به یک مدیر محترم، به مجموعه خاصی از مهارت های تجاری نیاز دارید. در مورد ویژگی های یک مدیر خوب و چگونگی توسعه و تقویت این ویژگی ها بیشتر بدانید
اگر برای موقعیتی به عنوان مدیر، سرپرست یا رهبر تیم به مصاحبه دعوت شده اید، از تجربیات گذشته خود برای توضیح نحوه کسب و توسعه مهارت های زیر در حین پاسخ دادن به مجموعه ای از سوالات مصاحبه مدیریت استفاده کنید.
مهارت های بین فردی
مشاغل مدیریتی تماماً در مورد افراد هستند و توانایی ایجاد روابط موفق امری ضروری است. برای رهبری یک تیم، باید احترام همکاران خود را به دست آورید، که شامل یادگیری نحوه برخورد موثر با مردم است.
وقت گذاشتن برای شناخت اعضای تیم در سطح شخصی و حرفه ای، از طریق فعالیت های اجتماعی یا رویدادهای تیم سازی در حالی که همچنان مرزهای حرفه ای را حفظ می کند، تا حد زیادی باعث جلب احترام آنها خواهد شد.
شما باید ویژگی ها و اختیارات مدیریتی خود را نشان دهید و همچنین نقش خود را به عنوان عضوی از یک تیم ایفا کنید.
ارتباط و انگیزه
رهبران مؤثر باید بر همه اشکال ارتباط، از جمله مهارت های نوشتاری، شفاهی و شنیداری تسلط داشته باشند. به عنوان یک مدیر تیم، شما خط ارتباطی بین کارکنان خط مقدم و مدیریت ارشد هستید. شما با افراد مختلفی، از کارمندان سطح پایه گرفته تا روسای بخش ها و مدیران عامل، به طرق مختلف از طریق ایمیل و رسانه های اجتماعی، از طریق تلفن و در ارائه ها، جلسات و حضوری در ارتباط خواهید بود.
شما باید یک رابطه قابل اعتماد با کارمندان ایجاد کنید، تا آنها احساس راحتی کنند و اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارند و بالعکس. برای اطمینان از باز ماندن خطوط ارتباطی، باید خود را به راحتی در دسترس و در دسترس کارمندان خود قرار دهید تا در مورد مسائل یا نگرانیهایی که پیش میآیند بحث کنید. داشتن یک سیاست درهای باز یا جلسات هفتگی یا ماهانه تیم باید این امر را تسهیل کند. با حفظ تماس چشمی، لبخند زدن و گوش دادن با دقت به کارکنان خود اطلاع دهید که اهمیت دارند.
یک نگرش باز و مثبت به ایجاد یک محیط کاری سالم کمک زیادی می کند. خودتان را نبندید و خود را روی یک پایه قرار ندهید. حرکات ساده، مانند تشویق فعال، شناخت دستاوردها و علاقه مندی به زندگی کارمندان، تضمین می کند که کارکنان احساس ارزشمندی می کنند. یک محل کار مثبت، کارکنان شاد و با انگیزه ایجاد می کند.
سازماندهی
به عنوان یک مدیر، مسئولیت های متعددی را بر عهده خواهید داشت، بنابراین مهارت های سازمانی عالی حیاتی است. شما باید زمان و حجم کاری خود را مدیریت کنید، بر کار سایر کارمندان نظارت کنید، در جلسات و جلسات آموزشی شرکت کنید، ارزیابی ها را انجام دهید و سیاست های شرکت را بررسی کنید. شیوه های کاری شلخته، تأخیر، مدیریت ضعیف زمان و فقدان سازماندهی عمومی در این سطح قابل تحمل نخواهد بود و الگوی بدی برای کارکنان شما خواهد بود.
مهارت های سازمانی موثر استرس را کاهش می دهد، در زمان صرفه جویی می کند و تضمین می کند که ضرب الاجل های مهم رعایت می شود.
بسیاری از مدیران با تفویض وظایف به همکاران، بار مشغله کاری خود را کاهش می دهند. برای انجام این کار به طور موثر، مهارت های کارمندان خود را تجزیه و تحلیل و شناسایی کنید و بسته به مهارت های هر یک از آنها وظایفی را تعیین کنید.
تفویض اختیار نشانه ضعف نیست و در واقع می تواند میزان کاری را که یک مدیر می تواند انجام دهد افزایش دهد، در حالی که اعتماد به نفس و مهارت های تیم را توسعه می دهد.
برنامه ریزی رو به جلو و تفکر استراتژیک
این وظیفه یک مدیر است که به تصویر بزرگتر فکر کند، بنابراین علاوه بر تمرکز بر وظایف و مسئولیت های امروز، باید برای آینده برنامه ریزی کنید. این به معنای تعیین اولویتها در راستای اهداف شرکت، بررسی سیستمها و سیاستها و شرکت در آموزش و مدیریت فعالیتهای توسعه حرفهای مستمر (CPD) تیم شما است. به عنوان یک متفکر استراتژیک، نوآوری و تغییر را تشویق خواهید کرد تا تیم و سازمان خود را به عنوان یک کل سازنده تر و سودآورتر کنید.
حل مسئله و تصمیم گیری
شما وظیفه پیدا کردن و حل مشکلات را به صورت روزانه در یک موقعیت مدیریتی خواهید داشت ککه نیاز به توجه فوق العاده به جزئیات و توانایی حفظ آرامش تحت فشار دارد. برای اطمینان از اینکه تیم شما سازنده است و گردش کار به خوبی انجام می شود، باید در صورت بروز مشکلات روی پای خود فکر کنید. تفکر خلاق به شما کمک میکند تا راهحلهای نوآورانهای داشته باشید که تأثیر آن بر تیم و کسبوکار شما به حداقل برسد.
تفکر روی پای خود نیز زمانی مفید است که باید تصمیم فوری در مورد چگونگی انجام موفقیت آمیز یک کار یا رسیدن به یک هدف تجاری بگیرید. توانایی در نظر گرفتن سریع مزایا و معایب یک موقعیت و گرفتن یک تصمیم آگاهانه ضروری است.
آگاهی تجاری
به گفته استخدام کنندگان، آگاهی تجاری چیزی است که اکثر فارغ التحصیلان فاقد آن هستند. بنابراین در بین کارفرمایان تجاری تقاضای زیادی دارد.
اگر می خواهید به سطح مدیریتی پیشرفت کنید، درک بازاری که یک کسب و کار در آن فعالیت می کند و اینکه چه چیزی باعث موفقیت یک کسب و کار می شود بسیار مهم است.
باید نشان دهید که:
- از مأموریت و اهداف سازمان آگاه هستند
- درک درستی از بخشی که شرکت در آن فعالیت می کند داشته باشد
- در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی موثر بر تجارت بدانید
- می تواند رقبای شرکت را شناسایی کند.
منتورینگ
مدیران علاوه بر تصمیم گیران متمرکز بر کسب و کار، باید نقش حمایتی نیز ایفا کنند. اگر به این سطح ارشد رسیده اید، مجموعه ای از تجربه، دانش و مهارت دارید و وظیفه شما این است که این دانش را منتقل کنید و مهارت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
شامل آموزش و مشاوره کارکنان و ایجاد اعتماد به نفس و مهارت های آنها است. در یک موقعیت مدیریتی، شما نیروی محرکه پیشرفت اعضای تیم خواهید بود.
چگونه می توانم مهارت های رهبری و مدیریت را توسعه دهم؟
آنها را می توان از طریق فعالیت های مختلف آموخت، تقویت و توسعه داد. زمانی که در دانشگاه هستید می توانید:
- به انجمن های دانشجویی بپیوندید: خود را به عنوان کاپیتان یک تیم ورزشی معرفی کنید یا برای ریاست یک باشگاه از قبل موجود ثبت نام کنید. اگر حوزه مورد علاقه شما نماینده ای ندارد، می توانید از ابتکار خود برای ایجاد و تبدیل شدن به رئیس جمهور جامعه خود استفاده کنید، یا در عوض برای نمایندگی از بدنه دانشجویی به عنوان یک افسر اتحادیه دانشجویان درخواست دهید. درباره شرکت در انتخابات دانش آموزی و اهمیت فعالیت های فوق برنامه بخوانید.
- یک دوره کارآموزی یا داوطلبانه را تکمیل کنید: پس از فارغ التحصیلی می توانید در یک دوره کارآموزی صنعت شرکت کنید. اینها در رزومه شما عالی به نظر می رسند و نگاهی اجمالی از نحوه مدیریت یک تیم ارائه می دهند. علاوه بر تقویت مهارت ها و اعتماد به نفس شما، دوره های کارآموزی همچنین لیستی از مخاطبین مفید را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به شما در تضمین شغلی در آینده کمک کند. برای به دست آوردن تجربه در یک ظرفیت حمایتی، می توانید به عنوان یک مربی یا مربی ورزشی داوطلب شوید. با این کار می توانید با بزرگسالان در جامعه یا با کودکان در محیط های آموزشی کار کنید. سایر فعالیت های داوطلبانه مرتبط شامل رهبری یک تیم اجتماعی در یک پروژه زیست محیطی و مدیریت گروهی از جمع آوری کمک های خیریه است.
- کار پاره وقت پیدا کنید: مهارت های مدیریت و رهبری را می توان از طریق استخدام پاره وقت در نقش های سرپرست تیم/بخش و سرپرستی نیز توسعه داد. فرقی نمیکند کجا کار میکنید – میتوانید کارکنان بار یا مهماننوازی را مدیریت کنید، بر کارگران خردهفروشی یا کارخانه نظارت کنید، یا تیمهای مدیریت را رهبری کنید. همه تجربیات ارزشمند است، به خصوص زمانی که در موقعیت مسئولیت هستید. نحوه ایجاد تعادل بین کار و مطالعه را در نظر بگیرید.
پس از فارغ التحصیلی می توانید مهارت های مدیریتی خود را با موارد زیر تقویت کنید:
- مطالعه برای صلاحیتهای حرفهای: تحقیقات موسسه مدیریت خبره (CMI) نشان میدهد که سه چهارم کارفرمایان معتقدند فارغالتحصیلان بیشتری باید مدارک حرفهای داشته باشند، زیرا این مدارک شواهدی از مهارتهای مدیریتی عملی ارائه میدهند و به توسعه آنها کمک میکنند. برای کشف اینکه چه آموزشی ارائه می شود، به مدارک حرفه ای مراجعه کنید.
- گذراندن دورههای کوتاه آنلاین: اگر احساس میکنید که مهارتهای مدیریتی شما نیاز به تقویت دارد، در یک دوره کوتاه آنلاین ثبتنام کنید.
- جستجوی یک مربی: این می تواند یک کارفرمای فعلی یا قبلی، تماسی باشد که از طریق تجربه کاری یا کارآموزی برقرار کرده اید، یکی از اعضای خانواده یا دوست یا حتی شخصی که از دور او را تحسین می کنید. با آنها تماس بگیرید و بپرسید که آیا آنها به عنوان مربی شما عمل خواهند کرد یا خیر. در این ظرفیت، آنها می توانند به شما مشاوره، راهنمایی و بازخورد شخصی در مورد سبک مدیریتی شما بدهند
دیدگاهتان را بنویسید