برند کارفرمایی (Employer Branding) چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleبرند کارفرمایی (Employer Branding) چیست؟
هنگامی که نرخ اشتغال بالا باشد، جویندگان کار می توانند در مورد اینکه برای چه کسی کار کنند انتخاب کنند. همه افراد تمایل دارند برای شرکتی که به ارائه ارزش های مشخص، فرهنگ عالی در محل کار، مزایای ارزشمند و حقوق مناسب شناخته شده است، درخواست کار دهد.
شما برندینگ محصول خود ایجاد کرده اید که به طور موثر محصولات یا خدمات شما را معرفی میکند. چگونه شرکت خود را برای جذب و حفظ بهترین استعدادها مجاب می کنید؟ اینجا جایی است که برند کارفرمایی شرکت شما و ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) وارد می شود.
برند کارفرمایی چیست؟
در سادهترین حالت، برندسازی کارفرمایی (employer branding) این است که چگونه دنیای بیرون، یک شرکت را به عنوان یک کارفرما میبیند تا یک مشتری. این بر اساس نحوه برخورد آن با کارکنان، احساس کارکنان نسبت به کار در آنجا و فرهنگ شرکت تعیین می شود. برند کارفرمایی نحوه بازاریابی موثر یک شرکت برای کارکنان داخلی و بالقوه خود است.
وقتی از یک کارمند فعلی پرسیده می شود کار کردن در یک شرکت چگونه است، بعید است که روی محصول تمرکز کند. آنها در مورد مدیریت، شرایط، فرهنگ و ارزش ها صحبت خواهند کرد. این برند کارفرمایی است. چیزهایی که کسی را متقاعد می کند که بیاید و در شرکت کار کند یا در آن بماند، نه چیزی که شرکت می فروشد.
برای استخدام و حفظ افراد برتر جویای کار، برند کارفرمایی شما باید داستانی قانع کننده را تعریف کند. فقط گفتن اینکه شرکت شما عالی است کافی نیست شما و کارمندانتان به عنوان بهترین حامیانتان باید نشان دهید که این کار از طریق برند کارفرمایی و کارمندی است.
پیشنهاد داریم مقاله برند بوک را مطالعه کنید.
چرا ساختن برند کارفرمایی مهم است؟
در بازار کارمندان، شهرت یک شرکت همه چیز است. 79% از بزرگسالان بریتانیا کمتر از شرکتی با شهرت ضعیف خرید می کنند و این شهرت شامل نحوه برخورد آن شرکت با کارکنانش نیز می شود. 50% جویندگان کار برای سازمانی با نام تجاری منفی کار نمی کنند، حتی اگر حقوق بیشتری دریافت کنند.
سرمایه گذاری در برند کارفرمایی برای نتیجه کسب و کار شما حیاتی است و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) قابل توجهی را به همراه دارد. استخدام افراد خوب هزینه بر است. وقتی یک کارمند مناسب را استخدام میکنید نباید بعد از یک سال او را به سمت رقیب سوق بدهید.
به طور متوسط 3-4 هفته برای استخدام یک نفر مناسب برای منابع انسانی می تواند زمان بر باشد. با برندخوب کارفرما، استعدادهای برتر می دانند که شرکت شما مکانی عالی برای کار هست و در خانه شما را می زند.
شاخص های برند کارفرمایی چیست؟
برای ایجاد یک برند کارفرمایی موثر، به شاخصی هایی برای سنجش معیارهای آن نیاز دارید که اصطلاحا به آن شاخص های برند کارفرمایی یا ارزش پیشنهادی کارفرما(employer value proposition) میگویند. EVP پیشنهادی به کارمندان فعلی و جویندگان کار بالقوه، شما را به یک کارفرمای مطلوب تبدیل می کند.
شاخص های برند کارفرمایی باید منحصر بفرد باشد که استعدادهای برتر را به اندازه کافی مشتاق کنید تا شما را نسبت به رقبایتان انتخاب کنند و با شما بمانند. EVP شما به طور ایده آل باید پنج عنصر را ارائه دهد:
فرصت: چگونه کارمندان می توانند در سازمان شما رشد کرده و شغل خود را توسعه دهند: دوره های آموزشی، سفر تجاری، امکان کار در خارج از کشور یا شهر، پتانسیل کار بر روی پروژه های معتبر و چشم انداز ارتقاء.
افراد: رهبران، مدیران و همکاران چقدر خوب هستند و جو کلی کار چگونه است. سطح اعتماد و همکاری چطور. چقدر تیم ها از یکدیگر پشتیبانی می کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. روابط مثبت بین سلسله مراتب و فرهنگ پر رونق محل کار.
سازمان: اعتبار شرکت به عنوان یک «کارفرمای بزرگ» در بازار خاص خود نیاز به چیزی فراتر از داشتن موقعیت عالی در بازار برای محصول یا خدمات خود دارد. همچنین باید به تنوع ، توانمندسازی کارکنان، اخلاق، مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی و سرمایه گذاری در فناوری و سیستم ها توجه کند.
کار: چقدر کار معنادار، چالش برانگیز و کامل است. همسویی مشخصات شغلی با الزامات تجاری؛ تعادل کار و زندگی، انعطاف یا دورکاری، به رسمیت شناختن تلاش و موفقیت
پاداش: حقوق، پاداش، مزایایی مانند بیمه درمانی، ماشین شرکت، حقوق بازنشستگی، عضویت در باشگاه، مرخصی با حقوق، غذاخوری رایگان.
معمولاً پاداشها آخرین مورد در یک EVP است، زیرا اکثر مردم میخواهند بدون در نظر گرفتن حقوق و دستمزد، احساس کنند که کارشان معنادار خواهد بود. کاندیداهای بالقوه از هدف و تأثیر مثبت شرکت شما انرژی بیشتری می گیرند.
استراتژی های ساخت برند کارفرمایی چیست؟
استراتژی های ساخت برند کارفرمایی فرآیندها و رویه هایی هستند که به سازمان شما کمک می کنند تا از موقعیت فعلی خود به هدف مورد نظر شما برسد. آنها با ایجاد یک نشانگر ملموس و قابل اندازه گیری برای مقایسه پیشرفت فعالیت، یک برنامه را واقعی می کنند.
یک استراتژی ساخت برند کارفرمایی موفق، مستند و قابل درک است. این شامل شرحی از تمام اطلاعات و توافقات مربوطه است تا به عنوان رکورد جهانی برای تغییرات پیش رو عمل کند.
زمانی که کارکنان نیاز به تجدید خاطرات خود در خصوص ویژگیهای منحصر به فرد شرکت، پیامرسانی برند شرکتی، مأموریت شرکت و ارزش پیشنهادی کارکنان دارند، میتوان به طور مداوم به آن اضافه کرد و باید به آن اشاره کرد.
اولین قدم در ساختن برند کارفرمایی
این سوال اساسی را از خود بپرسید تا بتوانید یک استراتژی قوی برای ایجاد برند کارفرمایی ایجاد کنید:
چه چیزی شرکت شما را منحصر به فرد می کند؟
ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شرکتتان باید مرتبط، ارزشمند و متفاوت از رقبا باشد. ممکن است بخواهید برند کارفرمایی خود را کامل کنید، برای این منظور به نظارت منظم بر روی تصویر برند کارفرمایی حارجی بپردازید.
روی نکات زیر تمرکز کنید:
- چشم انداز شرکت
- بیانیه ماموریت شرکت
- ارزش های شرکت
- فرهنگ شرکت
- نیازهای تجاری
کاری کنید حضور شما نشان دهنده تصویری مثبت از برند کارفرمایی شما باشد
آنچه در حین ورود به سیستم اتفاق می افتد، زمینه را برای کل حرفه یک کارمند در شرکت شما فراهم می کند. یک برند کارفرمایی هیجان انگیز و قوی، یک گزینه استخدامی جدید را جذب می کند، و مهم است که حضور آنها این ارتباط مثبت را ایجاد کند. بسیار مهم است که کارکنان جدید مطابق با برند کارفرمایی شما مورد استقبال، قدردانی قرار گرفته و به سرعت احساس کنند که به شرکت شما تعلق دارند
در فاصله زمانی بین پذیرش پیشنهاد شغلی و روز اول، در مورد استخدام جدید ساکت نباشید. از طریق تلفن اعلام حضور کنید و با آنها صحبت کنید تا دلگرم شوند
برای روز اول برنامهریزی کنید. میز کارمند جدید، حسابها و گذرواژهها را تنظیم کنید. یک بسته خوشامدگویی همراه با کارت بدهید. آنها را به کل شرکت معرفی کنید و از همان ابتدا شروع به تعبیه فرهنگ کنید.
به طور مرتب تصویر برند کارفرمایی خارجی خود را کنترل کنید
می توانید این منابع مختلف را برای کسب اطلاعات به عنوان بخشی از ممیزی برند کارفرمایی تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که برند کارفرمایی شما چقدر مورد استقبال قرار گرفته است و چه فرصت های تغییری برای حمایت از شهرت شرکت شما وجود دارد:
بازخورد کارمندان: احتمالاً از نظرسنجی ها به عنوان بخشی از برنامه مشارکت کارکنان خود استفاده می کنید. آنها را مجدداً مستقر و برنامه ریزی کنید تا به شما کمک کنند تا بدانید چه چیزی در مورد شرکت شما عالی است و مشکلاتی که ممکن است بر توانایی شما برای جذب و حفظ استعداد تأثیر بگذارد را شناسایی و برطرف کنید.
رسانههای اجتماعی: افراد مختلف در رسانههای اجتماعی، چه در حسابهای رسانههای اجتماعی خودتان و چه از طریق #هشتگها و منشنها، ممکن است استفاده کنند و نظرات خود را به صورت راحت تری بیان کنند و بدین ترتیب میتوانید بازخورد مناسبی از تصویر برند کارفرمایی خود به دست بیاورید. از ابزارهای مدیریت برند آنلاین برای ردیابی موارد ذکر شده از سازمان خود در رسانه های اجتماعی با استفاده از جستجوهای رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا بینش عمیق تری در مورد اینکه مردم چگونه شرکت شما را مشاهده می کنند به دست آورید.
3 مثال از برند کارفرمایی قوی
Adobe
Adobe بر اساس بیانیه ماموریت خود، یک برند کارفرمایی قوی دارد: “بیایید تجربیاتی ایجاد کنیم که مهم هستند.”
آنها بر تجربه کاربر نهایی محصولات خود و اینکه مشتریان چگونه می توانند به اهداف خود دست یابند تمرکز می کنند. این رویکرد مشتری اول با کارکنان آنجا طنین انداز می شود. ماموریت، چشم انداز و ارزش های Adobe باعث ایجاد انگیزه در 93٪ از کارکنان Adobe می شود.
وقتی از کارکنان شرکت Adobe پرسیده شد که «در محل کار به چه کسی بیشتر احساس وفاداری میکنید؟»، کارمندان همکاران خود را با 36 درصد پاسخها در جایگاه برتر قرار دادند، که نشان میدهد کارکنان از همکاری و بودن «همه با هم، با یکدیگر» لذت میبرند.
گوگل
در فهرست تمام شرکتهای معروف و برندهای کارفرمای مثبت شرکت و فرهنگ گوگل وجود دارد. ذکر فرهنگ گوگل که هدف آن رسیدگی به نیازهای کارمندانش است تا بتوانند بدون حواس پرتی از کار لذت ببرند و به پیشرفت شخصی و تیمی برند فکر کنند.
این امر باعث شده است که دفاتر گوگل به دلیل خدمات عالی کارمندان خود مانند غذای رایگان، خدمات خشکشویی، سالن بدنسازی، و بازی، به علاوه موارد دیگر، خوشنام شوند. برخی از دفاتر حتی یک سرسره دارند.
در نهایت، این امتیازات عالی تصویری از نام تجاری کارفرما ایجاد کرده است که بسیار فریبنده و هیجانانگیز است که باعث میشود نخبه ها به سمت شرکت گوگل سرازیر شوند (3 میلیون رزومه در سال!) و کارمندان برای مدت طولانی در پست خود باقی بمانند.
به گفته سایت Comparably، «گوگل در توانایی خود برای حفظ کارمندان با کیفیت و نخبه در 5% برتر شرکتهای هماندازه خود قرار دارد. 57% از کارمندان اگر به آنها شغلی با پول و مزایای بیشتر پیشنهاد شود، گوگل را ترک نمی کنند در حالی که 81 % هر روز برای رفتن به سر کار هیجان زده هستند.
نتفلیکس
نتفلیکس به دلیل مزایای مرخصی والدین به عنوان بخشی از برند کارفرمایی منحصر به فرد خود، به خوبی شناخته شده است. کارمندانی که تمام وقت هستند می توانند از مرخصی استحقاقی و نامحدود والدین استفاده کنند که در برخی از شرکت ها بی سابقه است.
تمرکز بر خانواده و گرفتن مرخصی برای ایجاد تعادل و استراحت به قدری در فرهنگ گنجانده شده است که حتی مدیر عامل شرکت رید هستینگز نیز هر سال شش هفته از کار خود را ترک می کند و در شرکت حضور فیزیکی ندارد.
کارمندان فعلی و آینده می توانند از مزایای خدمات نتفلیکس و همچنین ناهار رایگان، برنامه های دندانپزشکی، مراقبت های بهداشتی و پرداخت سخاوتمندانه 1.5 میلیون دلاری برای مرگ کارمند در خدمات بهره مند شوند.
نکات مهم برای ارتقای برند کارفرمایی
یک استراتژی برندسازی کارفرمایی خوب هزینه دارد و مهم است که بازده سرمایه گذاری آن را اندازه گیری کنید. چندین معیار وجود دارد که می توانید برای محاسبه میزان موفقیت خود استفاده کنید:
- حفظ کارکنان: یک استاندارد مناسب در قسمت منابع انسانی برای کشف درصد کارکنان شاد، مسائل مربوط به کار در ذهن کارمندان شما، و شناسایی تغییرات مورد نیاز برای بهبود روحیه.
- مشارکت کارکنان: نظرسنجی های منظم عملکرد نیروی کار را پیگیری می کنند.
- هزینه به ازای هر استخدام: هزینههای استخدام خارجی (مانند نرمافزار استخدام، هزینههای نمایندگی، هزینههای تبلیغات، هزینههای بررسی، زمان مصاحبه) و هزینههای استخدام داخلی (مانند بخش منابع انسانی، آموزش و توسعه منابع انسانی، هزینههای مدیر استخدام، پاداشهای ارجاع) تقسیم بر تعداد استخدام ها در یک دوره زمانی
- آگاهی از برند: چقدر مردم با برند کارفرمایی شما از طریق ویژگی ها یا تصاویر آن آشنا هستند.
- کیفیت گزینه های استخدامی: یک تیم با تجربه منابع انسانی قادر خواهد بود بازخورد قابل اندازه گیری در مورد کیفیت متقاضیان ارائه دهد.
هر چقدر هم که شرکت شما بزرگ یا کوچک باشد، برای جذب و حفظ جویندگان کار خوب باید با زمان و پول روی برند کارفرمایی خود سرمایه گذاری کنید. با کاهش نرخ بیکاری و افزایش تعداد فرصت های شغلی، تنها شرکت هایی که نام تجاری کارفرمای خود را به درستی برنامه ریزی کرده اند و پیاده سازی کردند، می توانند بهترین استعدادها را جذب کنند.
سخن پایانی
وقتی صحبت از توانایی برای استخدام استعدادهای بزرگ می شود، 80% از مدیران جذب استعداد، موافق هستند که برندسازی کارفرما کلیدی است و می تواند کیفیت استخدام شما را افزایش دهد، زمان استخدام و هزینه ها را کاهش دهد و حتی می تواند منجر به رضایت داخلی بیشتر از کارکنان فعلی شود. برای تدوین استراتژی مناسب برای پایه ریزی برند کارفرمایی برای سازمان و شرکت خود میتوانید با آکادمی سمانه به نواز در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید