تجزیه و تحلیل SWOT
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleتجزیه و تحلیل SWOT
همانطور که تجارت شما رشد می کند، به یک نقشه راه برای کمک به عبور از موانع، چالش ها، فرصت ها و پروژه هایی که بر سر راه شما قرار می گیرد نیاز دارید.
تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که کسب و کار شما را با استفاده از لنزهای زیر در چشم انداز قرار می دهد: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها. استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا راه هایی را که کسب و کارتان می تواند بهبود بخشد و فرصت ها را به حداکثر برسانید شناسایی کنید، در حالی که به طور همزمان عوامل منفی را که ممکن است مانع از موفقیت شما شوند را تعیین کنید.
در حالی که ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد، تجزیه و تحلیل SWOT به شما امکان می دهد ارزیابی های بی طرفانه ای در مورد:
- کسب و کار یا نام تجاری خود
- موقعیت در بازار.
- یک پروژه یا ابتکار جدید.
- یک کمپین یا کانال خاص.
عملاً هر چیزی که نیاز به برنامهریزی استراتژیک دارد، داخلی یا خارجی، میتواند چارچوب SWOT را در آن اعمال کند و به شما کمک میکند از اشتباهات غیرضروری ناشی از عدم بینش جلوگیری کنید.
اهمیت تجزیه و تحلیل SWOT
تا به حال متوجه شده اید که SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این چارچوب به اندازه کافی ساده به نظر می رسد که وسوسه می شوید که از استفاده از آن صرف نظر کنید و در عوض به شهود خود برای در نظر گرفتن این موارد تکیه کنید.
اما انجام تحلیل SWOT بسیار مهم است.
SWOT به شما فرصت نگرانی و رویاپردازی را می دهد.
تجزیه و تحلیل SWOT یک گام مهم در فرآیند استراتژیک شما است زیرا به شما فرصت می دهد تا هم خطرات بالقوه و هم احتمالات هیجان انگیز پیش رو را کشف کنید. شما به خودتان فضایی برای رویاپردازی، ارزیابی و نگرانی قبل از اقدام میدهید. سپس با ایجاد نقشه راه برای ابتکار خود، بینش شما به دارایی تبدیل می شود.
به عنوان مثال، هنگامی که ضعف ها و تهدیدهایی را که ممکن است کسب و کارتان با آن مواجه شود را در نظر می گیرید، می توانید به هر گونه نگرانی یا چالش رسیدگی کنید و در مورد چگونگی کاهش این خطرات استراتژی بنویسید. در عین حال، میتوانید نقاط قوت و فرصتها را شناسایی کنید، که میتواند ایدههای نوآورانه را الهام بخشد و به شما کمک کند رویای بزرگ داشته باشید. هر دو به یک اندازه مهم هستند.
SWOT شما را مجبور می کند که متغیرهای خود را تعریف کنید.
به جای اینکه ابتدا در برنامه ریزی و اجرا غوطه ور شوید، تمام دارایی ها و موانع خود را فهرست می کنید. این فرآیند به شما کمک میکند تا استراتژیهایی را توسعه دهید که از نقاط قوت و فرصتهای شما بهره میبرد و در عین حال تأثیر ضعفها و تهدیدها را کاهش میدهد.
در نتیجه، درک جامعی از وضعیت فعلی خود به دست خواهید آورد و یک نقشه راه مشخص تر و مؤثرتر ایجاد خواهید کرد. به علاوه، تجزیه و تحلیل SWOT ذاتاً فعال است. این بدان معناست که برای تصمیم گیری آگاهانه، تخصیص موثر منابع و تعیین اهداف واقع بینانه مجهزتر خواهید بود.
SWOT به شما امکان می دهد عوامل ضعف و تهدید را در نظر بگیرید.
همانطور که نقاط ضعف و تهدید را شناسایی می کنید، بهتر می توانید آنها را در نقشه راه خود در نظر بگیرید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
SWOT به شما کمک می کند تا سوابق کتبی داشته باشید.
همانطور که سازمان شما رشد می کند و تغییر می کند، می توانید مواردی را از SWOT های قدیمی خود حذف کنید و مواردی را اضافه کنید.
به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان یک تاریخچه ملموس از پیشرفت شما عمل می کند و یک نقطه مرجع برای تصمیم گیری های آینده است. با هر به روز رسانی، تجزیه و تحلیل SWOT، تفکر استراتژیک شما را راهنمایی می کند و به شما کمک می کند در یک چشم انداز کسب و کار در حال تغییر، چابک و سازگار بمانید.
با حفظ این سابقه مکتوب، فرهنگ بهبود مستمر را پرورش می دهید و به تیم خود قدرت می دهید تا تصمیمات مبتنی بر داده ها اتخاذ کنند و با چشم انداز بلندمدت خود همسو بمانید.
بخش هایی از تجزیه و تحلیل SWOT
انجام یک تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا استراتژی موثری و بینش های ارزشمند داشته باشید و تصمیمات آگاهانه بگیرید.
اما تجزیه و تحلیل SWOT دقیقاً شامل چه مواردی است؟
بیایید هر جزء را بررسی کنیم: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها.
1. نقاط قوت
نقاط قوت شما مزیت های منحصر به فرد و قابلیت های داخلی است که به شرکت شما مزیت رقابتی در بازار می دهد. شهرت برند قوی، محصولات یا خدمات نوآورانه یا خدمات استثنایی به مشتریان تنها چند نمونه هستند. با شناسایی و سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت خود، می توانید وفاداری مشتری را تقویت کنید و پایه ای محکم برای رشد ایجاد کنید.
2. نقاط ضعف
هیچ تجارتی بی عیب نیست. نقاط ضعف حوزههایی هستند که ممکن است با چالشهایی روبرو شوید یا از پتانسیلهای خود کوتاه بیایید. می تواند فرآیندهای قدیمی، شکاف های مهارتی در تیم یا منابع ناکافی باشد. با تصدیق این نقاط ضعف، میتوانید ابتکارات هدفمندی را برای بهبود ایجاد کنید، تیم خود را ارتقا دهید، فناوریهای جدید را بپذیرید و کارایی عملیاتی خود را افزایش دهید.
3. فرصت ها
فرصت ها عوامل بیرونی هستند که می توانند به پیشرفت شرکت شما کمک کنند. ممکن است شامل بازارهای در حال ظهور، پیشرفت های تکنولوژیکی، تغییرات در رفتار مصرف کننده یا شکاف هایی در بازار باشد که شرکت شما می تواند پر کند. با استفاده از این فرصتها، میتوانید دامنه بازار خود را گسترش دهید، محصولات خود را متنوع کنید، شراکتهای استراتژیک ایجاد کنید یا حتی در مناطق دستنخورده سرمایهگذاری کنید.
4. تهدید
تهدیدها عوامل خارجی هستند که خارج از کنترل شما هستند و کسب و کار شما را با چالش مواجه می کنند. افزایش رقابت، نوسانات اقتصادی، چشماندازهای نظارتی در حال تحول یا حتی تغییر روند بازار نمونههایی از تهدیدها هستند. با ارزیابی و رسیدگی فعالانه به آنها، می توانید برنامه های اضطراری را توسعه دهید، استراتژی های خود را تنظیم کنید و تأثیر آنها را بر عملیات خود به حداقل برسانید.
در تجزیه و تحلیل SWOT، شما باید عوامل داخلی و خارجی را در نظر بگیرید. در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی
تجزیه و تحلیل SWOT معمولاً دارای عوامل داخلی (یعنی در سازمان شما) و خارجی (یعنی خارج از سازمان شما) است. در اینجا به تفکیک هر کدام می پردازیم.
عوامل داخلی
عوامل داخلی به ویژگی ها و منابع درون سازمان شما اشاره دارد که مستقیماً بر عملیات و عملکرد آن تأثیر می گذارد. این عوامل کاملاً در کنترل سازمان شما هستند، بنابراین می توان آنها را اصلاح کرد، بهبود داد یا از آنها سرمایه گذاری کرد.
در تحلیل SWOT، نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی طبقه بندی می شوند. بیایید به چند نمونه نگاه کنیم.
نقاط قوت
- شهرت برند
- تخصص منحصر به فرد
- پایگاه مشتری وفادار
- نیروی کار با استعداد
- فرآیندهای کارآمد
- تکنولوژی اختصاصی
نقاط ضعف
- تکنولوژی منسوخ شده
- منابع ناکافی
- سلامت مالی ضعیف
- فرآیندهای ناکارآمد
- شکاف های مهارتی در تیم
عوامل خارجی عناصری خارج از کنترل سازمان هستند که بر عملیات، موقعیت بازار و موفقیت آن تأثیر دارند. این عوامل از جو صنعت و محیط تجاری گسترده تر ناشی می شوند. شما معمولاً کنترلی بر عوامل خارجی ندارید، اما می توانید به آنها پاسخ دهید.
در تحلیل SWOT، فرصت ها و تهدیدها به عنوان عوامل خارجی طبقه بندی می شوند. بیایید به چند نمونه نگاه کنیم.
فرصت ها
- بازارهای نوظهور
- تغییر روند مصرف کننده
- پیشرفت های تکنولوژیکی
- تغییرات مثبت در مقررات
- شکاف های جدید در بازار که می توانید پر کنید
تهدیدها
- رقابت شدید
- رکودهای اقتصادی
- فناوری های مخرب
- تغییر مقررات
- تغییرات منفی در رفتار مصرف کننده
به یاد داشته باشید، تجزیه و تحلیل جامع SWOT به شما این امکان را می دهد که از نقاط قوت استفاده کنید، نقاط ضعف را برطرف کنید، فرصت ها را غنیمت بشمارید و تهدیدها را بررسی کنید، همه اینها در حالی است که تصمیمات آگاهانه ای برای آینده می گیرید.
حال، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید یک تحلیل SWOT خوب برای خود یا برای سهامداران بنویسید.
چگونه یک تحلیل سوات خوب بنویسید؟
چندین قدم برای ارزیابی و انجام یک تحلیل سوات وجود دارد.
1. قالب تحلیل سوات را دانلود کنید
هیچ نیازی نیست که از صفر شروع کنید. در اینجا برای شما یک نمونه قابل استفاده و رایگان از قالب سوات آورده ایم. با خیال راحت از آن برای مدل کسب و کار خودتان استفاده کنید.
2. هر بخش را در یک چهارم جدول بچینید
چه از قالب آماده بالا استفاده کنید و چه مدل خودتان را بسازید، کار با یک مدل چهاربخشی میتواند برای تحلیل بصری شما مفید باشد. برای این کار میتوانید هر یک از چهار عنصر را در یک چهارم جدول قرار دهید.
3. هدف خود را مشخص کنید.
قبل از اینکه نوشتن تحلیل سوات را شروع کنید، لازم است تا پی ببرید که دقیقا در این تحلیل به دنبال چه هستید. با خودتان شفاف باشید تا به طور مشخص بدانید چه چیزی را قرار است ارزیابی کنید. در غیر این صورت، تحلیل سوات شما ممکن است خیلی کلی نوشته شود و در حین ارزیابی به فلج تحلیلی دچار شوید.
اگر درحال ساخت برنامهای برای شبکههای اجتماعی خود هستید، تحلیل شما برپایه عملکرد تولید محتوا خواهد بود. اگر در حال ارائه محصول جدیدی هستید، نیازمند به تحلیل پتانسیل رشد آن هستید. اگر به طراحی دوباره یک برند فکر میکنید، به تحلیل درک فعلی و آینده از برند نیاز خواهید داشت.
تمام اینها دلایل خوبی برای اجرای یک تحلیل سوات است. با شناسایی هدفتان، بینش و تحلیل کاربردی تری خواهید داشت.
4. نقاط قوت خود را شناسایی کنید
“قوت” به این برمیگردد که در حال حاضر چه کاری را به نحو احسن انجام میدهید. به فاکتورهایی که به نفع شما هستند و همینطور مزیتتان نسب به رقبا فکر کنید.
برای مثال، در نظر بگیرید که میخواهید از تحلیل سوات برای ارزیابی استراتژی جدید تولید محتوای خود استفاده کنید.
اگر به دنبال برنامه جدیدی برای شبکههای اجتماعی هستید، شاید لازم باشد تا میزان درک مخاطبان از برندتان را ارزیابی کنید. آیا به اندازه کافی قابل فهم و شناخته شده است؟ حتی اگر به اندازه کافی معروف نیستید، آیا برای مخاطبان مشخصی قابل دریافت است؟
سپس، به روند خود فکر کنید: آیا تاثیرگذار یا خلاقانه است؟ آیا ارتباط خوبی بین بازاریابی و فروش شما وجود دارد تا مطمئن شوید که هر دو بخش از زبان مشترکی برای تعریف محصولاتتان استفاده میکنند؟
در نهایت، پیامهای شبکههای اجتماعی خود را، به ویژه تفاوت این شبکهها را با سایر بخش های کسب و کارتان بررسی کنید. قطع به یقین لیست بلندبالایی از نقاط قوت استراتژی شبکههای اجتماعی خود به نسبت رقبایتان دارید، پس سعی کنید در این نکات قوت شیرجه بزنید.
5. نقاط ضعف خود را مشخص کنید
چه موانعی بر سر راه رسیدن به اهدافتان قرار گرفته است؟ رقیبان شما چه چیزی را ارائه میدهند که خار چشم شده است؟ هدف از این بخش دیدن نیمهی خالی لیوان نیست، بلکه برای پیش بینی هر مانع احتمالی که ممکن است سر راه موفقیت شما سبز شود حیاتی است.
هنگامی که نقاط ضعفتان را شناسایی میکنید، نواحی از کسب و کارتان که کم ترین سود را برای شما دارند، جایی که کمبود منابع مشخصی دارید و چیزی که بیشترین زمان و هزینه را از شما میگیرد را هم در نظر بگیرید. از کارمندان هر بخش اطلاعات کسب کنید. آنها احتمالا نقطه ضعفهایی را میبینند که شما نمیتوانید.
اگر در حال آزمایش یک استراتژی جدید برای شبکههای اجتماعی خود هستید، ممکن است با پرسیدن این سوالات از خودتان شروع کنید.
اول: اگر من به جای مشتری بودم، چه چیزی ممکن بود جلوی خرید یا برقراری ارتباط من با این کسب و کار را بگیرد؟ چه چیزی محرک من برای کلیک کردن میشد؟
دوم: چه چیزی ممکن است بزرگ ترین مانع ثمربخشی کارمندان من، یا توانایی آنها برای انجام کار موثر باشد؟ چه چیزی تلاش آنها را بی اثر میکند؟
6. فرصتهای خود را در نظر بگیرید
این شانس شما برای داشتن رویاهای بزرگ است. فرصتهایی که برای استراتژی شبکههای اجتماعیتان آرزو دارید ولی صرفا توقع دستیابی به آن ها را ندارید کدامند؟
برای مثال، ممکن است آرزوی این را داشته باشید که تبلیغات اینستاگرام شما یک جمعیت بزرگتر و جدید تر را جذب کند. شاید امیدوارید که ویدئوهای یوتیوب شما 10 هزار ویو بگیرد و فروشتان را 10% بالا ببرد.
موضوع هرچه که باشد، بسیار مهم است که فرصتهای احتمالی را در تحلیل سوات خود بگنجانید. از خودتان این سوالات را بپرسید: میخواهم کسب و کارم چه تکنولوژیهایی به کار ببرد تا موثرتر واقع شود؟ میخواهم به چه مخاطبان هدفی دسترسی پیدا کنم؟ کسب و کارم چگونه میتواند در بازار امروزه برجسته تر شود؟ موردی هست که در آن مشتری از ما ناراضی باشد و بتوانیم با استراتژی شبکههای اجتماعی آن را رفع کنیم؟
لیست فرصت ها و نقاط ضعف با هم رابطه مستقیم دارند. به محض اینکه لیستی از نقاط ضعفتان نوشتید، باید نوشتن لیست فرصتها با حذف نقاط ضعف برایتان راحت تر شود
7. به تهدید ها فکر کنید
به خصوص اگر مستعد استرس زیاد هستید، به احتمال زیاد همین الان هم لیستی از نگرانی ها را در سرتان دارید.
اگر غیر از این است، کارمندانتان را جمع کنید و طوفان فکری به راه بیندازید. در صنعت شما چه خبر است؟ با رقیبانتان که ممکن است موفقیتتان را محدود کنند در چه حالید؟ آیا تکنولوژی جدیدی که ممکن است با محصول شما در تضاد باشد وجود دارد؟
نوشتن تهدیدها به شما کمک میکند تا آنها را به صورت عینی ارزیابی کنید. بر ای مثال، شاید شما تهدیدات خود را بر اساس حداقل و حداکثر احتمال وقوع بنویسید و برای هر بخش جدا تصمیم گیری کنید. اگر یکی از بزرگ ترین تهدیدات شما، پیج پرطرفدار رقیبتان در اینستاگرام است، میتوانید با بخش بازاریابی خود کار کنید تا محتوایی ارزش آفرین و منحصر به فرد از محصول شما به نمایش بگذارد.
مثالهایی از تحلیل سوات
قالب بالا به شما کمک میکند تا تحلیل سوات خود را شروع کنید.
اما اگر ذرهای شبیه به من باشید، تنها دیدن قالب برایتان کافی نخواهد بود و برای درک عمیق آن، لازمه بدانید در دنیای واقعی چطوری میتوانید از آن بهره بگیرید. پس، ادامهی مقاله برای شماست.
نمونههای تحلیل سوات که مثال زدهایم، کامل نیستند و همهی جزئیات را نیز در بر نگرفته اند؛ اما خوشبختانه، به اندازه کافی الهام بخش هستند تا شما نیز تحلیل خود را به همین روش انجام دهید.
تحلیل سوات اپل
بیایید با تحلیل سوات اپل شروع کنیم
نقاط قوت اپل
صحبت از نقاط قوت اپل که میشود، گزینههای زیادی جلوی چشممان میآید. در اینجا 3 مورد برتر را مینویسیم.
- استقبال برند
- قیمت بالا
- محصولات خلاقانه
برند اپل به شکل غیر قابل انکاری ارزشمند است. این کمپانی به عنوان ارزشمند ترین کسب و کارهای جهان شناخته میشود. از آنجایی که به سادگی قابل تشخیص است، اپل میتواند محصولات جدیدی تولید کند و مطمئن باشد که تنها به لطف اسم برند، پر فروش خواهد بود.
این میزان از استقبال برند به توانایی فروش محصولات اپل منجر میشود. برای مثال، در سال 2019، شرکت اپل 72.9 میلیون آیفون در مقایسه با 70 میلیون گوشی گلکسی سامسونگ فروخت. این علی رغم اختلاف قیمت بین دو پرچمدار سامسونگ و آیفون بود. ( پرچمدار سامسونگ 100 دلار ارزان تر بود). گاهی مردم، به قیمت به اندازه استقبال از یک برند اهمیت نمیدهند.
در آخر، محصولات خلاقانه : اپل این شهرت را از هیچی کسب نکرده است. آنها محصولات فوق خلاقانهای تولید میکنند که اغلب در خط مقدم این صنعت هستند.
نقاط ضعف
حال بیایید به 3 نقطه ضعف اپل نگاهی بیندازیم.
- قیمت بالا
- اکوسیستم بسته
- کمبود آزمایش
درحالی که قیمت بالای محصولات اپل جلوی خرید مشتریان متوسط و رو بالای آن را نمیگیرد، مانع خرید مشتریان سطح پایین تر میشود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اپل همچنن از انحصاری بودنش بسیار رنج میبرد. این کمپانی تمام محصولات و خدماتش را خودش به صورت درون سازمانی کنترل میکند. و درحالی که بسیاری از مشتریانش به همین دلیل هوادارانش شده اند، تمام بار بر روی دوش کارکنان این کمپانی افتاده است.
همچنین کنترل سفت و سخت اپل بر توزیع محصولاتش، دسترسی بازارشان را محدود میکند.
در انتها، اپل به داشتن استانداردهای بالا معروف شده است و وقتی صحبت از تولید و توزیع محصول میشود، این برند سطح بالایی از پرستیژ را حمل میکند. اما این موضوع، اپل را ریسک کردن و تجربهی آزاد محصولات جدیدی که ممکن است حتی شکست بخوردند منع کرده است.
فرصتها
حال بیایید نگاهی به فرصتهای اپل بیندازیم. تشخیص فرصتهای رشد اپل به محض اینکه نقاط ضعف را در نظر بگیرید بسیار آسان میشود. در اینجا لیستی از 3 فرصتی که به ذهن میرسد آورده شده است.
- گسترش گزینههای توزیع
- ساخت خطوط تولید جدید
- پیشرفتهای تکنولوژیکی
یکی از بزرگترین نقطه ضعفهای اپل، شبکهی توزیع آن است، که به نام انحصار، بسیار کوچک باقی مانده است. اگر اپل شبکه توزیعش را گسترش دهد و کسب وکارهای شخص ثالث را برای فروش محصولاتش فعال کند، میتواند به مردم بیشتری در سطح جهان دسترسی پیدا کند و بسیاری از نگرانی ها را از دوش کارکنانش برمیدارد.
همچنین بسیاری از فرصتها برای تولید محصولات جدید اپل وجود دارد. اپل میتواند ساخت محصولاتی اقتصادیتر برای دسترسی سطح بزرگتری از جمعیت، یا وارد شدنش به صنعتهای جدید (مانند اتومبیلهای خودران اپل) را مد نظر بگیرد.
و در نهایت، اپل میتواند پیشرفت فنی محصولاتش را ادامه دهد. میتواند محصولات موجود را اصلاح کند و مطمئن شود که هر محصول امکانات بی نظیری را تا جای ممکن ارائه میدهد.
تهدیدها
حال بیایید نگاهی به تهدیدهای اپل بیندازیم. چه باور کنید یا نه، واقعا تهدیدهایی برای این شرکت وجود دارد.
در اینجا 3 مورد از بزرگترین تهدیدهای اپل را آورده ایم:
- رقابت سخت
- دعوی حقوقی(شکایتها)
- مشکلات بین المللی
اپل تنها شرکت خلاق تکنولوژی نیست، و همچنان رقابتی سرسختانه با سامسونگ، گوگل و سایر ابر قدرتها دارد. بسیاری از نقطه ضعفهای اپل مانعی برای رقابت بهتر با سایر شرکتهای تکنولوژی که آزادی عمل بیشتری دارند، یا در سیستمی بسته فعالیت نمیکنند شده است.
تهدید دوم برای اپل شکایتهاست. تا کنون، اپل با شکایتهای زیادی به خصوص از طرف سامسونگ رو به رو بوده و تنها برنده یکی از آنها شده است. این شکایتها اعتبار اپل را خراب میکنند و میتوانند منجر به رانده شدن مشتریها و خریدشان از جای دیگری شود.
و مورد سوم، اپل نیاز به بهبود دسترسی بین المللی اش دارد. این شرکت رتبه یک چین نیست و روابط مثبتی هم با دولتش ندارد. در هند، که بزرگترین بازار مصرف کننده در را جهان دارد، درصد فروش محصولات اپل پایین است و کمپانی با مشکلاتی برای آوردن فروشگاههایش به هند مواجه است.
اگر اپل نتواند مانند سامسونگ یا گوگل در سطح جهانی رقابت کند، خطر عقب ماندگی در این صنعت را دارد.
تحلیل سوات استارباکس
حال بیایید در مثالی دیگر استارباکس را در یکی از قالبهای سوات تحلیل کنیم.
اگر استارباکس بودیم قالب سوات ما بدین شکل میشد:
رستوران غذای تایلندی و تحلیل سوات
بعضی از کسب و کارهای کوچک ممکن است با تحلیل سوات برندهای بزرگی مانند اپل و استارباکس مشکل داشته باشند.پس در اینجا مثالی از نحوه به تصویر کشیدن هر عنصر از رستوران نوشته شده است.
درحالی که یک رستوران تایلندی یا هر رستوران دیگری ممکن است به اندازه اپل نگران شکایت ها و دعوی حقوقی سطح بالا نباشد، در عوض نگرانی این کسب و کارهای کوچک رقیبان و مزاحمتهایی است که در زمین بازی آنها باورد میشوند.
تحلیل سوات فروشگاههای محلی
در مثالی دیگر از کسب و کار کوچک، یک مغازه محلی ممکن است به خوبی در محلهاش شناخته شده باشد، اما زمان زیادی برای حضور آنلاین یا ارائه محصولاتش در آنلاین شاپها بخواهد. به همین دلیل، برخی از نقاط قوت و فرصتهای آن ممکن است به عوامل فیزیکی مربوط باشد در حالی که ضعفها و تهدیدها ممکن است به موقعیتهای آنلاین مربوط شوند.
چه موقع از تحلیل سوات استفاده کنیم
روی هم رفته، تحلیل سوات میتواند چالشهای بزرگ و کوچک را اندازه گیری و با آنها مقابله کند و فرصتها، نقاط قوت و ضعف را دریابد.
درحالی که مثالهای بالا به طور کلی بر روی کسب و کارها تمرکز دارد، شما همچنین میتوانید از یک تحلیل سوات برای اندازه گیری و پیش بینی موفقیت یک محصول در بازار هم استفاده کنید
امیدواریم الگوی SWOT ما تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل تجاری شما را تکمیل کند و بینش عادلانه ای در مورد نحوه بهینه سازی محصولاتتان برای بازده بیشتر و موانع کمتر ارائه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید